Onze 5e Deutschlandfahrt fûr historische Nutzfahrzeuge.  

(Freundschaftstour)

 

Al een aantal keren had ik aan de organisatie voorgesteld om  de tour eens door Oostenrijk te laten  rijden. Mede omdat ik in de Alpen vele bergtoppen heb beklommen en gedeeltelijk met ons gezin vele berghutten heb bezocht.

Onze 1e tour was in 2004 en kreeg als titel Grote Steden Tour, de 2e werd Wereld Erfgoed Tour en de 3e voerde ons langs een 10-tal havensteden en heette daarom Hanzensteden Tour. De 4e heette Wirtschafts Wondertour en nu dus deze Freundschafts Tour. En Joachim Fehrenkötter en Alexander Fischer hadden naar ons geluisterd (denk ik), want deze tour ging vanaf Duitsland naar Zwitserland dwars door Oostenrijk weer terug naar Beieren en werd daarom Freundschafts Tour genoemd. Het werd dan ook een vriendelijke droomtour!

Bij Michelin in Karlsruhe werden we bij aankomst keurig opgesteld ieder op een vooraf ingedeelde plek. Na eten, drinken, toespraken en rondleidingen op donderdag 30 augustus was vrijdag de start. Na een indrukwekkende speech van de vrouwelijke burgemeester werd een ieder officieel afgevlagd.

                                                                          1e Etappe

De 1e kilometers gingen door het Zwarte Woud via Baden Baden,  Neustadt, Freiburg op naar de grens naar Basel. Daar gaf de Zwitserse douaneman een stempel en konden we snel verder om 19.30 uur ’s avonds ons einddoel te bereiken. Zo hadden we op de 1e etappe 320 km afgelegd. Iets teveel van het goede.

                                                           2e Etappe Langenthal- Arbon 185 km

Dus op weg naar de Bodensee via Zurich. Helaas was het slecht weer en in het parcours lag een viaduct dat net iets te laag was of onze F.T.F. truck was 5 cm te hoog. Onze 14 banden half leeg laten lopen was geen optie. Jack den Hartog die even meekeek ging verder en wij reden terug via de autobaan kwamen we ± 15 km verder weer op het goede traject in het plaatsje Pfafficon. Daar op de rotonde schoof op de seconde af Jack den Hartog precies voor ons langs. Even verder sloten we samen aan bij een aantal Nederlanders die daar stilstonden aan de rand van de Zurich See. We werden bediend door een hele vriendelijke dame. Na een druilerige zaterdagmiddag arriveren we aan de Bodensee.  

Zondag was onze vrije dag.’s Morgens hadden we een heerlijk ontbijt in het Sauer Museum. Daarna bekeken we het prachtige museum met vrachtauto’s, dieselmotoren en weefmachines. Gefascineerd loopt een ieder rond.

 Eppi Bok staat met zijn combinatie langs de betonnen trap aan het water van de  Bodensee .  Met een leuke groep zitten we op de trap in het zonnetje waar Lia ons goed verzorgde. Ook gaan Eppi en ik onze cabines wassen. We soppen erop los en kletsen er emmers water overheen, de cabines spiegelen er weer over. Daarna soppen we onszelf in en nemen een duik in het redelijk warme water van de Bodensee.

                                                          

                                                           3e Etappe Arbon- Seefeld 230 km

De eerste kilometers zijn weer wat onrustig doordat er een aantal keren lange tijd spoorbomen gesloten zijn. Ook door Bregenz met vele stoplichten vraagt enige tijd. Maar na snel de grens gepasseerd te zijn wordt de rit prachtig door het Bregenzerwald. Na Sonthaven krijgen we een steile klim even voorbij Hindelang rijden we het wonderschone Tannheimertal in om aan het einde weer af te dalen naar Reutte. In Ehrwald bezoeken we kennissen waar Ans en ik gelogeerd hebben.                  Met verbazing kijken de kennissen Helmut en Leonie naar onze 5-assige truck. Na koffie en taart gaan we verder om de Zugspitze (2962) heen (de hoogste berg van Duitsland) naar Garmisch Partenkirchen om vervolgens over de Scharnitzpas in het zeer bekende Seefeld aan te komen waar we ’s avonds in een 5-sterren hotel eten. Al met al een prachtige dag met veel klimmen en dalen over de indrukwekkende passen.

                                                                          4e Etappe 274 km

Van Seefeld Tirol naar Schladming Stiermarken. Via Innsbruck steken we een aantal keren de snelstromende Inn rivier over naar Wörgl. Via Söll en Ellmau gaan we voor de Wilder Kaiser langs om bij St. Johan rechts af te slaan naar Kitzbûhel. Daar tanken we onze gesponsorde € 300,- liter gasolie (174 liter) en dan gaan we klimmen naar de Top van de Pass turn (1274m). Daar staan al een paar collega’s. Ook wij gaan op het terras eten samen met Simon laan die met zijn 90 PK Mercedes Benz ook dit punt op z’n gemak gehaald heeft. Tijdens het eten zien en horen we de Old Timer trucks omhoog zwoegen en meteen de afdaling inzetten. Beneden in Mittersill op weg naar Zell am See en vervolgens komen we langs de rivier Salzach te rijden, daar zien we een grote rubberboot met ± 10 man erin naast ons varen. Ze gaan zowat even snel als ons in de snelstromende rivier. Als ik aan de luchthoorn trek zwaaien ze met hun peddels naar ons. Even voor Wagrain krijgen we nog een erg steile klim, daarna rijden we rustig naar Schladming met op de achtergrond de Hoher Dachstein, welke ik in 1980 beklommen heb en daar op 2995m hoogte bij het gigantisch grote kruis heb gestaan. Ik kan het kruis niet zien maar als Joke Hoek meekijkt zegt ze het te zien staan! Als we vervolgens de verrekijker pakken ontwaar ik inderdaad het prachtige kruis.

                                            5e Etappe naar de Abersee in Salzkammergut

Dit waren de mooiste 100 km die ik ooit met een vrachtauto heb gereden. Deze route door de groene dalen met het wonderschone landschap in ons gezichtsveld. Wat een natuur met daarin al de mooie dorpjes met daarboven de kerktorens bovenuit stekend. We stoppen wederom bovenop een heuveltop, de Potschenhohe,  en gaan daar op ons gemak eten. De route is immers maar 100 km dus zitten we lekker met Eppi en Lia Bok aan een tafeltje. Dan gaan we verder door Bad Goisern en Bad Ischl, deze 2 stadjes liggen in Oberösterreich, richting Abersee in Salzkammergut. Aldaar gaan we heerlijk rustig achter onze truck zitten, de andere deelnemers afwachtend. Zo kan ik nog enkele Nederlanders filmen met het Abersee onder ons. Als alle auto’s een uurtje later opgesteld zijn zitten we al snel met de hele groep Nederlanders bij elkaar. De vrouwen heffen al snel het lied aan, zoals Tulpen uit Amsterdam. Als er even later een Duitser langskomt die vandaag 80 jaar is geworden, is helemaal het hek van de dam. Luid wordt hij door ons allen toegezongen. Spontaan komt hij later een kistje bier brengen.

                                                          

                                                           6e Etappe Abersee- Wörgl 148 km

Een iets mindere dag. ’s Nachts heeft het hart geregend, maar ook het begin van de rit regent het. Door Salzburg rijden gaat tergend langzaam door omleidingen en vele stoplichten. Hetzelfde geldt voor Bad Reichenall. Daarna rijden we ook nog verkeerd en komen door Berchtesgaden heen. Via Ramsau komen we buiten de route om via Lofer weer langs St. Johan in Wörgl, waar we arriveren bij het prachtige bedrijf Berger Truck Service, hier hebben we een gezellige avond. We kunnen eten en drinken halen en gaan zitten waar we willen, binnen of buiten. Zo wandelt iedereen langs de auto’s, langs de kraampjes en hebben onze vrouwen weer grote schik. Tot laat staan en zitten de deelnemers met elkaar te praten en dan te bed, want morgen moet de laatste etappe worden afgelegd.

                              7e Etappe Wörgl Tirol Kloster Andechs in Beiern 150 km

’s Morgens ontbijt in de werkplaats van Berger Trucks. Dan gaan we zowat in file langs Jenbach als we even later de pas tussen het Karwendel en Rofangebergte beklommen hebben zien we voor beneden ons de langgerekte Achensee liggen. Net over de grens rijden we 20 km langs de Isar rivier naar Bad Tölz, passeren de zuidkant van de  Steinberger See en via Weilhem bereiken we de Ammersee. Wederom een prachtig gebied hier in de voor Alpen, maar eerst hebben we nog heerlijk op ons gemak gegeten bij het Urthalerhof in Sindelsdorf , omdat Eppi en Lia daar gestopt zijn. Na een te vol bord Kaiserschmarren gaan Eppi en ik een rondje lopen om het pand en zien tot onze verbazing een tandemas aanhangwagen staan half ingegroeid onder de bomen, precies dezelfde aanhanger als Eppi achter zijn MAN diesel heeft hangen. Hij gaat meteen in onderhandeling met de eigenaar van het hotel en boerderij, maar na enig handje klap komen ze met een verschil van 200 euro  er niet uit. Daarna op weg naar het eindpunt van de reis Kloster Andechs  aan de oostkant van de Ammersee. Daar worden alle 11 Nederlandse trucks bij elkaar gezet en al snel zit de hele club samen aan de drank en hapjes. Daarna nog een laatste keer eten in het klooster boven ons. Met toespraken over de afgelopen dagen, Joachim Fehrenkotter zegt het heel treffend de tour heette vriendschapstour en was dat ook. Tussen en met Zwitsers, Oostenrijkers, Engelsen, Duitsers, een Zweed en Nederlanders hebben we prachtige dagen gehad. Door de indrukwekkende Alpen hebben we onze Old Timertrucks kunnen laten zien. Ik had vroeger dan ook nooit durven dromen dat ik met een 5-assige F.T.F. truck deze droomtour zou gaan rijden, daarom ook de tekst “I’m So Grateful and Proud” en samen met 60 andere soms nog veel andere trucks met bewondering voor die chauffeurs met grote houten sturen  die veel moeilijker rijden als onze (moderne) F.T.F. Met dank aan de organisatie zoals Joachim (altijd blij), David voor het uitzetten van de somt te lange ritten, Thomas Paul voor de begeleiding en Alexander voor al zijn werk en enthousiasme en kennis van een ieder die meedeed.

TiP: Een volgende keer misschien een mooie rustige rit door de Beneluxlanden!                                           (FOTO'S)                           (SPECS)

 

                                                                                                                                                                                        Kijk ook eens (HIER)

 

                                                                                  Ans en Ton Spaansen!