Focus op restauratie F.T.F. Chassis No 84596

 

In 2015 werd ik op zekere dag gebeld door mijn broer Arie. Hij zei: 'Ton, ik sta bij een DAF 95 Super Space Cab die ik graag wil kopen, maar toevallig zie ik hier ook een FTF staan die de eigenaar eveneens van de hand wil doen'. Mijn antwoord was: 'Arie, dat kan bijna niet. Wie wil er nu zijn FTF verkopen. En als het echt zo is, zal de truck wel erg verroest zijn'. Arie: 'Nee Ton, hij ziet er perfect uit en is puntgaaf'. Het leek een buitenkans om er nog een nieuw type FTF bij te krijgen. Om een lang verhaal kort te maken, na enige onderhandelen besloot Arie beide vrachtauto's te kopen. Een dag later gingen we ze samen in Ravenstein ophalen. De terugreis naar Noord-Holland zou echter niet geheel volgens plan verlopen. Bij het Texaco-tankstation bij Arnhem ontdekten we dat één van de voorbanden van de FTF lek was en en er zat niets anders op dan de truck daar een nachtje te laten staan. De volgende dag gingen we terug om de band te verwisselen en uiteindelijk zouden we zonder lichten in het donker in Winkel aankomen. Hierna werd de restauratie voortvarend aangepakt. Eerst werd alles met een stoomcleaner gereinigd en werden zoveel mogelijke delen, zoals accubakken, luchtfilters, bumpers, achterlichten, spatborden, tanks, van de truck verwijderd. Op 31 december 2015 waren we al zover dat de gehele onderbouw zwart gespoten kon worden. Hierna begon het schuren van de cabine. Op 14 januari werd deze geheel in de huiskleur rood van de firma Spaansen gezet. De rest van de maand werd gebruikt om alle ondertussen gestraalde en gespoten losse delen weer terug te plaatsen. Inclusief een geheel nieuwe kist aan de rechterkant. Toen dit alles was gebeurd, reden we de truck naar 't Zand waar hij nu staat te glimmen in het FTF Museum. Het enige wat nog moet worden gedaan, is het opknappen van de rokende Detroit Diesel motor. Volgens Frans van Tatenhove moeten hiervan de blower en de turbo worden vervangen.

 

Historie

In 1984 bestelde de firma Huijbregts bij Floor in Wijchen in één order vijf FTF's. De eerste twee met chassisnummer 84593 en 85594 met topsleeper en de volgende drie met chassisnummer 84595, 84596 en 84597. De door mij aangeschafte FTF met chassisnummer 84596 werd nieuw afgeleverd in de gele huiskleur van Huijbregts. Later zou hij in de witte kleur van logistiek dienstverlener TLS worden gezet en van een spoilerset worden voorzien. De tweede eigenaar van deze truck werd Gerard Severs uit Achthoven. Een stenentransporteur die meteen het chassis ging verlengen. Nadat de FTF jarenlang vele zware vrachten had vervoerd, deed Gerard de FTF over aan Henk Verseveld uit Dreumel. Bij hem werd hij weer gespot door onze secretaris Bert Jorna, die de FTF na aankoop meteen ging restaureren. Dit gebeurde in een loods in Den Helder, waar Berts broer in dezelfde periode ook een FTF 6x2 onder handen had. Tijdens de jaarlijkse rondrit van de FTF Vrachtwagen Club van 2008 werden beide voertuigen doorverkocht aan Dieter Kuijl, die vervolgens deze FTF met chassisnummer 84596 weer overdeed aan de firma Bak in Zevenhuizen die er de Trekkertrek FTF van de gebroeders Nieuwenhuizen mee ging vervoeren. Toen dat (tijdelijk) stopte, werd de FTF doorverkocht aan handelaar Paul Schoal uit Ravenstein. En daar kwam Arie Spaansen hem weer tegen toen hij een DAF 95 Super Space Cab ging bekijken. Al met al ben ik nu de negende eigenaar van deze FTF en ik ben er best trots op

Dat ik de truck samen met met maat Klaas Poutsma uit Schagen in zo'n korte tijd compleet heb kunnen opknappen.

 

ChNo 84596, type FD-7.13A, kenteken BL-07-BV afgegeven 3 januari 1985, Detroit 6V92TA motor met maxi-bypass.

 

Eigenaar 1: Fa. Huijbregts

Eigenaar 2: Gerard Severs

Eigenaar 3: Henk Verseveld

Eigenaar 4: Bert Jorna

Eigenaar 5: Dieter Kuijl

Eigenaar 6: Fa. Bak

Eigenaar 7: Paul Schoal

eigenaar 8: Arie Spaansen

Eigenaar 9: Ton Spaansen                                                                                                         Foto's restauratie