Ton Spaansen presenteert deel II van ‘FTF, een fascinerende vrachtauto’.

 

Vijf jaar geleden kwam het eerste deel van ‘FTF, een fascinerende vrachtauto’ uit. In deel I wordt de geschiedenis van de FTF trucks gedocumenteerd tot 1979. In dat jaar kwam FTF op de markt met een nieuwe cabine. Dit was de tweede generatie cabine van de Engelse leverancier Motorpanels. Nu is het tweede deel verschenen, waarin de geschiedenis vanaf 1979 tot de laatste leveringen in 1995 onder de loep wordt genomen. Auteur Ton Spaansen begint de deel II bij chassisnummer 79450, een FS-7.20 S die geleverd werd aan De Kruijf Transport in Rhenen. Tot aan de laatste FTF’s die in het voorjaar van 1995 aan Gebr. Greving in Groningen werden geleverd beschrijft Ton exact 264 stuks. Allemaal trucks met karakter. De rijke traditie van FTF wordt gelukkig door een aantal enthousiaste liefhebbers, waaronder Ton Spaansen, in stand gehouden.

 

Hoogte- en dieptepunten.

De FTF vrachtwagens nemen in de geschiedenis van het Nederlandse transport een belangrijke plaats in. Niet omdat het om grote aantallen gaat. Met 665 geproduceerde trucks was FTF bepaald geen volume-merk. Wel stuk voor stuk vooruitstrevende trucks. Ton Spaansen neemt de lezer mee door de tijd. Het is een fascinerend boek over een fascinerend merk geworden. Natuurlijk heeft Ton veel onderzoek gedaan naar chassisnummers, technische gegevens en de geschiedenis van iedere afzonderlijke truck. Maar dat is niet het hele verhaal. Het boek neemt je mee met de mensen, die FTF groot gemaakt hebben. Van de vier broers – Ko, Cor, Wulfert en Jan-Dirk – tot aan de man – Peter Peters – die verantwoordelijk was voor het bekleden van de cabine. Het boek neemt je ook mee langs de hoogtepunten en dieptepunten van FTF. Bij de hoogtepunten horen de grote orders, waarvan de levering van 35 FTF’s aan Defensie en 19 brandweerwagens voor Egypte het meest tot de verbeelding spreken. Ook de introductie in 1980 van een 4-assige zwaartransport trekker voor de Nederlandse markt was een mijlpaal in de historie. Hoewel er maar 7 van gebouwd zijn, is deze FTF het voorbeeld geworden voor alle grote merken, die nu een 4-assige zwaartransport trekker in hun ‘standaard’ programma hebben. Een dieptepunt was het faillissement van Huijbregts. De meest trouwe klant van FTF kwam begin jaren ’90 in de problemen. Vlak voor het faillissement had FTF 4 trekkers omgebouwd naar bakwagens, omdat het werk van Huijbrechts veranderd was. De bakwagens werden nooit geleverd en later voor Gebr. Greving uit Groningen weer omgebouwd naar trekkers. Dit waren ook de laatst geleverde FTF trekkers. De productie sloot af met een zwaar verliesgevende levering.

 

Vijf jaar werk.

Ton Spaansen heeft bij het maken van dit boek veel hulp gehad. De bijdrage van Cor Floor, de enige van de vier broers die nog in leven is, is natuurlijk van onschatbare waarde. In 2010 nam Pacton Floor Trailers over en de Nooteboom Groep. Ook Pacton ondersteunde de productie van het tweede standaardwerk over FTF. Tijdens de overhandiging van het eerste exemplaar van het boek aan Cor Floor, die zichtbaar geëmotioneerd was over dit boek over “zijn” merk, werd ook voor het eerst de Alatas FTF getoond, die na een lang leven door Dick Nooteboom weer naar Nederland is gehaald. De overhandiging werd ook bijgewoond door een aantal leden van de FTF Club. Een groeiende groep enthousiaste mensen, die een FTF bezitten of belangstelling hebben voor de geschiedenis van FTF.

 

Een anekdote.

Het boek van Ton Spaansen staat vol met leuke anekdotes. Zo maar een voorbeeld. Roseboom in Ede was een trouwe FTF klant. Op een gegeven moment was een FTF FS-20 M.26 DT – een prachtige 8x4 zwaartransport trekker – aan vervanging toe. Het viel niet mee om er bij inruil een goede prijs voor te krijgen. Uiteindelijk werd de truck aan een handelaar verkocht met de bedoeling om te slopen. Op die manier zou de concurrentie deze truck niet goedkoop in handen kunnen krijgen. Tot verbazing van Roseboom kwam de FTF enige tijd later weer op de weg bij de firma Kandt.

Roseboom had de truck al 9 jaar ingezet voor zwaar transport en Kandt voegde daar nog eens 9 jaar aan toe. Vervolgens kwam een einde aan het werkzame leven, maar gelukkig werd de 8x4 niet gesloopt. 23 jaar na de aankoop kwam de FTF weer terug bij de eerste eigenaar. Het resultaat na restauratie: één van de mooiste overgebleven FTF trucks in de originele kleuren.

Roseboom had de truck al 9 jaar ingezet voor zwaar transport en Kandt voegde daar nog eens 9 jaar aan toe. Vervolgens kwam een einde aan het werkzame leven, maar gelukkig werd de 8x4 niet gesloopt. 23 jaar na de aankoop kwam de FTF weer terug bij de eerste eigenaar. Het resultaat na restauratie: één van de mooiste overgebleven FTF trucks in de originele kleuren.

 

Kortom: dit boek is niet alleen interessant voor de FTF liefhebber. Het is een must voor iedereen, die de Nederlandse transportwereld een warm hart toedraagt. Je leest het in één adem uit ….

 

Foto's boek                

                                                                                                        boek bestellen 0651 266000  of per <e-mail>