foto evenement santpoort 1.jpg (524479 bytes)  Historie van onze dieplader combinatie  

In 1995 vonden wij onze F.T.F terug die in 1976 nieuw op de vrachtauto- RAI gestaan had. dieplader combinatie met stork.jpg (100238 bytes)

Rond die tijd waren wij juist zo goed als gereed met de restauratie van een Stork Ricardo

Scheepsdiesel die in ons zandschip de Zandexpres 4 had gestaan. Op het 50- jarig jubileum van Spaansen in februari 1996 konden wij beide objecten aan 5000 gasten laten zien.

Toen daarna alles echt klaar was met alles in de juiste kleuren zetten, gingen we in de zomer voor het eerst op pad. En wel naar het Truckstar Festival in Assen waar wij veel aandacht trokken tussen alle oldtimer vrachtauto’s.

Wij vervoerden de Storkdiesel op een semidieplader, dus moest deze diesel, die op een container was gebouwd, ter plekke op- en afgezet worden. Dat was erg lastig, dus gingen wij op zoek naar een goede aanhangwagen, liefst een Floor.

 

 

Gevonden

Op een goede dag ging ik op pad en belandde in het dorpje Westbroek, net voor Utrecht. Daar meldde ik me bij Raymond van Keulen en samen liepen wij naar buiten langs een hele rij aanhangwagens.

Tussen al die voertuigen stond precies halverwege een grote zware dieplader.

“Wat is dit”, vroeg ik, waarop Raymond antwoordde “nou, een dieplader!” Ja, dat zag ik ook, maar ik wilde weten hoe oud ‘ie was. Bleek tot mijn verbazing de dieplader van 1976 te zijn, net zo oud als onze F.T.F.

Nou, dan moet je hem kopen was Raymond zijn antwoord.

Ja, maar hij is natuurlijk compleet versleten, want dat is meestal het geval met zulke diepladervoertuigen. Volgens Raymond was dat niet het geval, omdat de dieplader het jaar daarvoor nog APK gekeurd was.

Hierop vroeg ik wat de dieplader moest kosten, waarop Raymond zijn prijs noemde. Gelukkig net in de nieuwe euro, dus leek het niet zo veel.

Wij waren er dus snel uit, maar ik wilde hem wel eerst laten keuren bij Nooteboom. Als dit teveel kosten met zich mee zou brengen, zou ik de dieplader terugbrengen.

Hier ging Raymond mee akkoord, want volgens hem was de aanhanger goed.

 

 

                                           Op naar Nooteboom

Op een mooie dag haalde ik de dieplader op bij Van Keulen en bracht hem naar Nooteboom. Die keken verbaasd: “Wat heb je nu mee?!”

En ik vertelde mijn verhaal en vroeg ze de aanhanger goed na te kijken en een offerte te maken van de kosten.

Maar eerst liepen wij het archief binnen en zochten wij de oude opdrachtbevestiging op. Daarop stond de afspraak geschreven tussen de heer Nooteboom en de heer Laveber uit Gouda, dat iedere week de dieplader later werd geleverd dan de officiële leverdatum, Nooteboom een vergoeding schuldig was van FL 1.000,00 per week aan Laveber.

 

 

Zandstralen en Storkmotor opbouwen

Nadat de aanhanger gekeurd was haalden wij hem op. Meteen lieten wij hem zandstralen bij W. Schouten in Den Helder en vervolgens in tweecomponenten rode kleur spuiten.

  Daarna plaatsten wij de Stork scheepsdiesel er op. Nu staat de Nooteboom dieplader in ons F.T.F. museum bij de andere F.T.F.’s.

 

 

                                     Evenementen

 

En zo gaan wij op pad naar allerlei evenementen, zoals truckerfestivals, havendagen en andere evenementen.

En zo rijd ik met mijn F.T.F. truck en mijn Nooteboom dieplader, allebei van het jaartal 1976, 24 meter lang en 49 ton zwaar. Gebouwd in hetzelfde jaar en in dezelfde straat: Nooteboom op de ene hoek en Floor op de andere hoek van de Industrieweg in Wychen.

                        Beide pioniers van geweldige Nederlandse voertuigen.